فاطمه فرجزاده، مدرس پاسخگویی به شبهات زنان و مسائل خانواده و مبلغ دین، در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با اشاره به اثرگذاریها و برکات حضرت معصومه(س) در طول حیات خود، اظهار کرد: شناخت واقعی و ماندگار افراد حسب آثار وجودی(آثار مادی و معنوی) بهجا مانده از آنها امکانپذیر بوده و حضرت معصومه(س) از جمله خانواده معصومین(ع) است که برای شناخت او نص مشخص از امام معصوم وجود دارد و این نصوص حاکی از میزانی از جوهر وجود در ماهیت انسانهایی است که قرنها سرمایه روشنایی هستند، چراکه بدون جوهر وجود، این همه روشنایی میسر نیست.
وی با تأکید بر اینکه انسانهای معمولی میآیند و خاموش میشوند و میروند، ادامه داد: اما وجود چند نص و متن آشکار در اهمیت و شأن وجودی شخصیتی مثل حضرت معصومه(س) است که با مهاجرت او از مدینه و استقرار در قم، تغییرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی، کلامی و اقتصادی بسیاری روی داده و آثار ایشان ماندگار میشود.
این مبلغ انجمن زن و خانواده با بیان اینکه حضرت معصومه(س) از نظر علمی والاترین مقام را دارد و القاب و توصیفاتی که ائمه اطهار(ع) به ایشان منتسب کردهاند مؤید این امر است، اظهار کرد: حضرت معصومه(س) در طول حیات خویش از جمله راویان گرانقدری بود که با تلاش علمی خود از حریم دین و دینداری پاسداری کرده و به برکت وجود این سلاله معصوم و در محور مزار ایشان، علم و نشر معارف حقه و تشیع گسترش یافته است.
وی با ذکر این نکته که این دختر نمونه علاوه بر کسب علم و معرفت در محضر پدر و برادر بزرگوارش، پاسخگوی بسیاری از سؤالات و شبهات دینی در عصر خود بوده که در نوع خود بینظیر است و مورد نیاز جامعه امروز ما، تأکید کرد: از خصوصیت بارز حضرت معصومه(س) که میتواند الگو و اسوه زنان و دختران سرزمینمان باشد «تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی» است، همان شاخصهای که متأسفانه در جامعه امروزی بد تعبیر شده است، چراکه در دنیای امروز برای تعریف و تفسیر مقام زن، افراط و تفریط وجود داشته و دارد.
فرجزاده در رابطه با تعارف و تفاسیر افراطی و تفریطی در رابطه با جایگاه زنان در جهان، افزود: یک نظریه بسته و متحجرانه در رابطه با مقام زن این است که زن آفریده شده تا تولیدمثل کند و هیچ حق اجتماعی ندارد و نباید از چهاردیواری خانه خارج شود؛ در مقابل تفسیر روشنفکرمابانه متأثر از ادعاهای غربیها است که طبق آن زن میتواند تا مرز برهنگی در صحنه اجتماع حضور پیدا کند، یعنی همان استفاده ابزاری از زنان برای پیشبرد اهداف خبیثانه سرمایهداران.
این مبلغ دین، با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) با شخصیت اسلامی خود تفسیر سومی از هویت زن را پیشروی همه قرار داده است، گفت: طبق این تفسیر، زن شایسته بانویی است که حضور در اجتماع به هیچ وجه آسیبی به عفت و پاکدامنی وی نزند و در مقابل عفت و پاکدامنی هم مانع از حضور در اجتماع و نقش آفرینی وی نشود و این تفسیر در صورتی محقق میشود که زن به گونهای در جامعه حضور پیدا کند که شخصیتش در کانون توجه قرار گیرد، نه ظاهر فیزیکی و زنانه او.
وی تأکید کرد: تعالی، رشد و پرورش شخصیت زن در جامعه در گرو عفت و پاکدامنی است و حضرت معصومه(س) با همین شخصیت زنانه اسلامی در سن ۲۸ سالگی و در حالی که مجرد بود، با کاروانی از مردان سفر هزار کیلومتری از مدینه را در پیش گرفتند تا به امام زمان خویش بپیوندند و این حرکت پیامی دارد، اینکه زن میتواند در عین اجتماعی بودن، عفیف و محجبه باشد و در عین محجبه و عفیف بودن، اجتماعی و در صحنه باشد.
این مبلغ دینی در مورد جایگاه زیارت حرم حضرت معصومه(س) و با اشاره به اینکه ارزش زیارت حرم ایشان را میتوان از روایت ائمه(ع) دریافت، ادامه داد: امام هشتم میفرمایند: هر کسی فاطمه معصومه(س) را زیارت کند، بهشت پاداش این زیارت است؛ در روایتی از امام صادق(ع) نیز نقل شده است که میفرماید: به دامن کریمه اهلبیت(حرم حضرت فاطمه معصومه) پناه ببرید، زیرا براى مصالحى خداوند اراده فرموده که محل دفن حضرت فاطمه(س) همواره مخفى بماند و لذا قبر حضرت معصومه را تجلیگاه قبر آن حضرت قرار داده است.
فرجزاده با اشاره به اینکه هر جلال و جبروتى که براى قبر شریف حضرت زهرا(س) مقدر بود، خداوند متعال همان جلال و جبروت را بر قبر مطهر حضرت معصومه(س) قرار داده است، افزود: نکته قابل تأمل این است که زیارت در صورتی مقبول واقع میشود که توام با معرفت و شناخت حق معصوم باشد و شناخت حق حضرت معصومه(س) که دریایی از علم و بنده واقعی پروردگار است، چیست؟ این است که بدانیم ایشان جزو معصومین عالم بوده و با آن سن کم، دریای علم و دانش بودند.
وی با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) عبد به معنای واقعی پروردگار و از ایمان و اخلاق کامل بهرهمند بود، اظهار کرد: وقتی به زیارت حضرت معصومه(س) میرویم، باید معرفت و شناخت کاملی از ایشان داشته و بدانیم که حضرت(س) انسان کاملی در بندگی، برخوردار از همه ارزشهای اخلاقی در اخلاق و دارای مقام عصمت بوده است.
مدرس پاسخگویی به شبهات زنان و مسائل خانواده با اشاره به ویژگیهای برجسته حضرت معصومه(س) و با تأکید بر اینکه حضرت دارای شخصیتی والا بودند بهطوری که ائمه(ع) از این بانو با جلالت و تکریم یاد کردهاند و حتی پیش از ولادت ایشان نام او بر زبان ائمه آمده است، تصریح کرد: از برجستهترین ویژگی این بانوی بزرگوار میتوان به محدثه بودن، شفیعه بودن و معصوم بودن ایشان اشاره کرد که پرداخت به هر یک از این مقامات رواق و زمان زیادی میطلبد و نشان از شان والای حضرت فاطمه معصومه(س) است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه دختران در خانواده و جامعه اسلامی در عصر امروزی، اظهارکرد: فرهنگ ما فرهنگی خانواده محور است، از اینرو به دلیل جایگاه خوب فرزندان و به خصوص فرزندان دختر، دختران جامعه ما از موقعیت خوبی برخوردار بوده و همواره مورد حمایت خانواده و جامعه هستند، اما نگاه غرب به زنان و دختران، نگاهی نادرست است که حتی در تعامل و تبادل فرهنگی نیز این نگاه و این فرهنگ به دختران ما آسیب میزند.
فرجزاده با بیان اینکه نگاه ابزاری و جنسیتی به زنان و دختران در فضای اجتماعی همراه با انتقال فرهنگ غربی در جامعه توسط ابزار رسانه میسر شده است، گفت: مهمترین هدف تهاجم فرهنگی غرب را میتوان تضییع فرهنگ اسلامی و تخریب جایگاه والای زن در فرهنگ و جامعه اسلامی آن هم به بهانه و ادعای گزاف پایین بودن جایگاه زنان و دختران در جامعه اسلامی دانست که علت اصلی آن را دوری از هویت واقعی دختران میتوان مطرح کرد که در این رابطه اولین وظیفه، اصلاح اندیشه برای اصلاح ریشهای رفتار است که دخترانمان را باید به سمت آن سوق دهیم.
این مدرس حوزه، در رابطه با بروز و ظهور برخی ناهنجاریهای ناشی از تهاجم فرهنگی در میان دختران و زنان جوان در جامعه، افزود: آسیبهای رفتاری حکایت از آسیبهای اندیشه و طرز فکر افراد دارد، پس اگر میخواهیم به شکلی ریشهای این چالشها را برطرف کنیم، باید به سراغ اصلاح اندیشهها برویم و زنان و دخترانمان را به این وظیفه خطیر آگاه کنیم و با تبیین جایگاه دختران در نگاه اسلام و فرهنگ اسلامی و همچنین پاسخگویی به شبهات، دختران جوانمان به سمت فرهنگ غربی کشیده نمیشوند، چراکه رکن اصلی خانواده بانوان و دختران هستند.
وی در ادامه به ضرورت رعایت حجاب در جامعه اسلامی به عنوان یکی از وظایف زنان و دختران، یادآور شد: اصلیترین ملاکی که غرب برای یک زن مدنظر دارد در زیبایی صورت و برخی دیگر از ویژگیهای ظاهری خلاصه میشود، اما خدایی که خالق زیباییهاست، شایستگی زن را در چیزهای دیگری دانسته و در منظر او که داور حقیقی است، ملاکهای سنجش شایستگی زن و مرد، ملاکهای انسانی است که خود انسان باید به دست آورد و متعالی شود.
فرجزاده با اشاره به اینکه تعالی و رشد انسان نیاز به راه و روش و وسیله دارد که خالق هستی آن را در قالب دین و احکام دینی به انسان نشان داده است، افزود: چه غم انگیز است برای ما، رفتن به مسیری که غرب در پایان آن قرار دارد و نتیجهای جز انحطاط نداشته است، البته اکثر نافرمانیها، ناشی از عدم شناخت کافی از قانونگذار، قوانین و علل برقراری قوانین است.
مبلغ انجمن زن و خانواده با تأکید بر اینکه پوشش یک نیاز فطری انسان و از ابتدای خلقت بوده و با ظهور اسلام به این پوشش کمیت و حدود داده شده است، اضافه کرد: حجاب از جمله احکامی است که علاوه بر اثرات فردی، آثار اجتماعی نیز بهدنبال داشته و حفظ بنیان خانواده از اصلیترین آثار اجتماعی رعایت حجاب است.
وی در پایان با ذکر این موضوع که طبع ایرانیان و مسلمانان خانواده محور بودن است، پس لزوم رعایت حجاب امری اجتناب ناپذیر است، گفت: امید است با تأسی از الگوهای ناب زنان بزرگ تاریخ اسلام و معرفی درست آنها به دختران سرزمینمان از رهروان واقعی و لایق واژه ریحانه خلقت باشیم.
انتهای پیام